سبد خرید 0

شیرینگ حرارتی یا روکش حرارتی یا وارنیش چیست؟

10 / 10
از 2 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | شنبه 1 مهر 1402 در ساعت 16 : 29 دقیقه | نظرات کاربران ( 3 )

شماره سیم

شیرینگ حرارتی یا روکش حرارتی یا وارنیش چیست؟

شیرینگ حرارتی یا روکش حرارتی یا وارنیش چیست؟

به آسا مارکینگ خوش آمدید، به طور ساده و آمیانه شیرینگ حرارتی یا روکش حرارتی یا وارنیش یک روکش پلاستیکی شکل است که با توجه به مواد به کار رفته در ساخت آن، در اثر حرارت بجای سوختن شروع به جمع شدن می کند. این ساده ترین تعریف از شیرینگ حرارتی می باشد که برای شماره سیم نیز استفاده می گردد. هنگامی که در اطراف سیم ها و اجزای الکتریکی قرار می گیرد، وارنیش حرارتی یک لایه محافظ ایجاد می کند و ممکن است قسمت‌هایی از سیم‌ یا کل آن را بپوشاند.

به طور دقیق تر شیرینگ حرارتی نوعی پوشش عایق برای سیم و کابل های بدون پوشش است. به دلیل استفاده پلیمر در این روکش ها، دارای خاصیت جمع شوندگی هستند؛ به این صورت که با ایجاد حرارت به جای سوختن، شروع به جمع شدن می کنند و به سیم یا کابل می چسبند. دیگر خاصیت مهم وارنیش حرارتی، حفاظت در برابر برق گرفتگی، سایش، ضربه، بریدگی، رطوبت و گرد و غبار است.

عملکرد وارنیش حرارتی به چه صورت است؟

وارنیش حرارتی که به آن شیرینک یا روکش حرارتی هم گفته می شود، نوعی روکش پلاستیکی است که موارد به کار رفته در آن، در مقابل حرارت، به جای سوختن شروع می کنند به جمع شدن می کند بدین معنی که پس از حرارت مناسب، قطر روکش به نصف قطر اولیه کاهش می یابد؛ این مسئله هم به دلیل موارد به کار رفته در ساخت این نوع روکش است. معمولاً از وارنیش حرارتی برای محافظت از کابل و سیم ها استفاده می کنند.

مواد استفاده شده در روکش حرارتی

مواد استفاده شده در روکش حرارتی بسته به کاربرد مورد نظر متفاوت است. وارنیش حرارتی را می توان از طیف گسترده ای از مواد ترموپلاستیک تولید کرد و اغلب با افزودنی ها ترکیب می شود تا ویژگی های خاص را افزایش دهد. مواد متداول مورد استفاده برای روکش حرارتی عبارتند از:

پلی الفین

پلی الفین به دلیل مقاومت حرارتی که دارد، محبوب ترین ماده برای لوله های جمع شونده است. این ماده گرانتر از PVC است اما می تواند در برابر دمای 125-135 درجه سانتیگراد مقاومت کند. این ویژگی آن را برای کاربردهای تولیدی، صنعتی و مکانیکی با دمای عملیاتی بالا ایده آل می کند. شماره سیم حرارتی PHZ پارتکس از این نوع می باشد.

پلی الفین با روکش چسب

برای ارائه روکش ایمن تر که در شرایط بحرانی نمی لغزد، سازندگان یک شیرینک حرارتی پلی اولفین با لایه داخلی چسب ایجاد کرده اند که ذوب می شود و به سیم ها و اجزای داخل روکش می چسبد تا فضاهای خالی را پر کند و با چسب اضافه شده، در برابر رطوبت و شرایط سخت از سیم و کابل محافظت بیشتری داشته باشد.

PVC

PVC ارزانتر از پلی اولفین است اما آستانه دمایی کمتری در حدود 105 درجه سانتیگراد دارد. پی وی سی بادوام، قوی و بسیار مقاوم در برابر سایش است. می توان آن را با شفافیت بالا، رنگ های روشن و کیفیت های ضد احتراق تولید کرد که آن را به گزینه ای بسیار متنوع و مقرون به صرفه برای کاربردهای در دمای پایین تبدیل می کند. سایر مواد مورد استفاده برای شیلدهای حرارتی عبارتند از خازن میکا و PTFE، FEP، الاستومرها، لاستیک سیلیکون و Viton®. 

مشخصات فنی شیرینک حرارتی

حداکثر قطر و محدوده دما از جمله مشخصات عملکردی مهمی است که در هنگام جستجوی وارنیش حرارتی باید در نظر داشته باشید.

حداکثر قطر

برای وارنیش حرارتی، در واقع قطر بسته سیم ها و کابل هاست. قطر جمع شدگی نهایی لوله باید کوچکتر از جسمی باشد که لوله در اطراف آن جمع می شود؛ به این ترتیب لوله در اطراف جسم محکم می شود.

طول

این فاکتور طول کلی روکش حرارتی را توصیف می کند. یک رول بلند روکش اغلب می تواند به اندازه مشخصی برای کاربرد مورد نظر بریده شود.

محدوده دما:  محدوده کامل مورد نیاز دمای عملیاتی محیط است.

دمای انقباض: دمایی است که در آن ماده شروع به تطبیق می کند.

نسبت انقباض: یک سیستم رتبه بندی است که تفاوت در نرخ انبساط و بازیابی را مقایسه می کند.

کاربردهای شیرینگ حرارتی

محصولات قابل انقباض را می توان در تمام بازارهای عمده مانند صنایع خودروسازی، صنایع الکترونیک، نیروگاه ها، صنایع کابل و سیم، لوازم خانگی، صوتی و تصویری، توزیع برق، کشتی سازی، ارتباطات و مخابرات، صنایع خارج از ساحل، فضاپیماها، صنایع نظامی، صنعت هوانوردی، صنایع پزشکی، حمل و نقل ریلی و سریع، ساختمان و ساخت و ساز و بسیاری بازارهای دیگر یافت.

وارنیش حرارتی را می توان به جای روش های استاندارد برای عایق بندی، مانند نوار یا قالب گیری استفاده کرد. این نوع روکش حرارتی، مصرف زیادی در هادی های ولتاژ پایین (تا ۱۰۰۰ ولت) جهت اهداف عایق بندی (عایق کاری سرسیم، کابلشو، باس بار (شینه) مسی، …) کد بندی فازها (کابل ها، باس بارهای تابلو های فشار ضعیف، …) و علامت گذاری هادی های زمین یا خنثی (با استفاده از روکش با رنگ سبز و زرد تلفیقی) دارند. استقاده از این روکش ها حول اجسام دیگر (مانند لوله ها) جهت حفاظت مکانیکی جسم مورد پوشش، لیبل گذاری، و یا صرفا افزایش زیبایی ظاهری و رنگین سازی جسم نیز متداول است. 

شماره سیم حرارتی PHZ

شماره سیم حرارتی با استاندارد بالا نوعی روکش حرارتی جمع شونده مختص استفاده جهت چاپ و استفاده به عنـوان شماره سیم حول سـیم ها، کابل ها، لوله ها، شلنگ ها، و سایر اجسام مورد لیبل گذاری می باشد. جهت استفاده از این نوع روکش حرارتی، عکس، متن، یا علامت مورد نظر روی آن توسط پرینتر حـرارتی چاپ پرینتر T200 پارتکس، پرینتر LM550 مکس، پرینتر TP80 سوپوان، و سپس روکش به طول دلخواه برش و حول جسم مورد لیبل گذاری قرار می گیرد. 

با حرارتی دهی روکش حرارتی توسـط سـشوار صنعتی، روکـش حول جسم مورد نظر جمع و مستحکم می گردد. این نوع روکش حرارتی، با مواد اضافه کننده و خواصی متمایز نسبت به روکش های حرارتی مصرف عمومـی که غالبا از جنس PVC می باشد، از خواص شماره سیم های حرارتی، عبارت اند از امکان پرینت روی روکش با پرینتر های حرارتی، ماندگاری دائمی جوهر بر روی روکش، ضد روغن، ضد اسید، ضد سایش، و مواد شـوینده بودن و ماندگاری در درجات حـرارتی بالا. این نوع لیبل ها تنها لیبل مورد قبول در تجهیزات حساس، از قبیل مترو، هوایپما، زیر دریایی، و مقاصد نظامی می باشـد. با توجه به قیمـت مناسـب، کیفیت بسیـار بالا شماره سیم حرارتی PHZ پارتکس، و سـرعت بالای شماره گذاری توسط پرینترهای چاپ حرارتی، استفاده از آن در سیم کشی و تابلو برق های مورد استفاده در کلیه صنایع دیگر نیز به سرعت در حال گسترش است. آسا مارکینگ عرضه کننده شماره سیم های حرارتی و غیر حرارتی با بالاترین کیفیت می باشد.

شماره سیم

ارسال نظر

محمد :
0 0
عالی بود این مقاله ساده و روان
مدیریت :
2 0
سلام، سپاس از لطف و نگاه پرمهر شما
مدیریت :
1 0
سلام، سپاس
علی کیهانی :
1 0
سلام شماره سیم با این خاصیت phz میشه؟
مدیریت :
1 0
سلام، بله شماره سیم های PHZ پارتکس در دو مدل هستند یکی PHZ و دیگری PHZF که شماره سیم حرارتی بدون هالوژن هست از قسمت جستجو با درج نام هر یک می تونین اطلاعات کامل هر شماره سیم حرارتی را بدست بیارین
اسحاقی :
1 0
سلام از مقاله عالیتون ممنونیم شماره سیم های حرارتی موجود چی دارین و قیمت لطفا
مدیریت :
1 0
سلام، شماره سیم ها حرارتی پارتکس در دو مدل هستند یکی PHZ و دیگری PHZF که شماره سیم حرارتی بدون هالوژن هست از قسمت جستجو با درج نام هر یک می تونین اطلاعات کامل هر شماره سیم حرارتی را بدست بیارین
نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
نمایش همه
علاقه مندی ها ()